Table of Contents
De piste van 40 km naar de grens Twee kilometer voor de grens maken we een bivak. Het is te laat om de grens over te steken (camper isolatie). Kamperen is verboden in het PND, maar we doen alsof we het bord niet hebben gezien. De omgeving doet erg denken aan de Hoge Veluwe, alleen zijn hier cramcram-bomen
Je bent je voeten niet veilig. De daktent wordt weer uitgeklapt, de Toy krijgt van binnen een schoonmaakbeurt en we nemen een warme douche. Wat een traktatie! Behalve een paar kinderen en vriendelijk zwaaiende passanten met een ezel zien we niemand en hebben we een fantastische bivak. We vallen in slaap bij een oorverdovend kikkerconcert.
Vandaag is het vrijdag. We zorgen dat we om 09.00 uur bij de grens staan voor het geval de formaliteiten lang gaan duren, ze een pauze nemen of besluiten om op hun ‘zondag’ eerder weekend te nemen. Aan ons zal het niet liggen. camper isolatie. We arriveren bij de 1e slagpoort. Jeroen geeft het laatste fiche af aan een militair
“Dat is voor de commune”, legt hij uit - camper isolatie. Elke keer als we moeten betalen, denken we, mede door allerlei verhalen op internet, dat we worden opgelicht (Mobilhome opkopers). Ina gaat verhaal halen. “En moeten we op de terugweg dan weer betalen?” Eerst wordt gezegd dat het voor de heen- en terugweg is, ‘aller-retour’, later zegt de man dat we 2x moeten betalen
We betalen, omdat we door willen naar Senegal en we niet weten hoeveel tijd de daar geldende papierenhandel ons gaat kosten. Jeroen rijdt door tot de 2e slagpoort. Hier regelen we bij de politie dat we Mauritanië verlaten. De stempel in het paspoort is het bewijs. camper isolatie. De derde slagpoort: het uitvoeren van de auto
De afhandeling wordt vertraagd door personen die hun hand naar binnen steken met de documenten en geld. Je zou kunnen zeggen: wat corrupt. camper isolatie. Je kunt ook zeggen: je krijgt een vlotte service waar je extra voor betaalt. De formaliteiten aan de kant van Mauritanië verlopen vlot. In 45 minuten opent de 3e slagpoort
Hiervoor betaal je 10.000 CFA (€ 15,00) of 400 ouguiya of tien euro. We betalen met 400 ouguiya want dat is maar een tientje. Nadat we de Toy parkeren, lopen we eerst naar de politie. Een visum is voor Senegal niet nodig. Binnen 5 minuten is alles geregeld: onze vingerafdrukken van de beide duimen zijn genomen en in het paspoort staat een stempel.
Het tweede deel van het papierwerk: de passavant regelen voor de tijdelijke invoer van de Toy (camper isolatie). Vroeger waren er veel Europeanen die met een auto naar Senegal reden, de auto er verkochten, vakantie vierden en vanuit Dakar terug vlogen naar Europa - Opkoper mobilhome. Een lucratieve business die de autohandel in Senegal ernstig verstoorde
Zo’n carnet kun je bij de Duitse Adac (ANWB) kopen voor € 250,00 (geldig voor 1 jaar). Tevens betaal je een borgsom, een équivalent van de nieuwwaarde van de auto. In ons geval zou dat om duizenden euro’s gaan. Wij willen Senegal in zonder zo’n ‘Carnet de Passage’ want het geld voor zo’n hoge borg hebben we niet.
Het is voor ons onduidelijk hoe de organisatie van M. Motorhome opkoper. camper isolatie. Zargane is gelinkt aan de overheid en de douane. We stoppen ermee om het exacte verhaal te achterhalen en we verheugen ons erop dat we met onze eigen auto Senegal kunnen bezoeken. Bij het loket vraagt en douanebeambte ons wat we willen en verwijst ons naar Bébé, een fixer
We vertellen Bébé dat we al contact met M. Zargane hebben opgenomen. “Is hij hier?”, vraagt Ina. “Nee, nee, nee, hij is de baas en werkt op zijn kantoor in Dakar”, antwoordt Bébé terwijl hij zijn wijsvinger snel heen en weer beweegt en belt direct naar Zargane. camper isolatie. “Alles wordt geregeld en het zal 2 à 3 uur kosten
Hoezo 2 à 3 uur? We hebben alle benodigde documenten al per Whatsapp gestuurd. We doen geen poging om er maar iets van te begrijpen. Tevergeefse moeite - camper isolatie. Dit is Afrika. Na lange tijd staat er plotseling een man bij onze auto. M. Zargane meldt zich bij ons. De baas is aanwezig met zijn werknemers die keurig zijn gekleed in uniform
Ter plekke regelt hij voor ons een 2e passavant voor nog eens 40 dagen (kosten € 150,00), zodat we langer in Senegal kunnen blijven. We hebben niets anders te doen dan te wachten - camper isolatie. Dan zegt M. Zargane na ruim 2 uur wachten dat we over 10 minuten kunnen vertrekken met het passavant
“Ik loop even naar M. Zargane”, zegt Ina. De 3 kwartier wachten klopt. Ze hebben een fout gemaakt omdat we een 2e passavant willen en ze moeten het herstellen. Binnen 5 minuten vertrekken we met de juiste papieren. Pfffff!! In totaal heeft dit ons ruim 3,5 uur gekost en juichend rijden we ‘legaal’ (?) Senegal in.
Mogen we dat nog zo zeggen? Jeroen zingt het liedje van Herman Finkers: ‘Ik heb je ontmoet … (camper isolatie). in donker Afrika…. onder een lantaarnpaal’. De bevolking is donker van huidskleur, de vrouwen dragen kleurige kleding, ze zijn langer en het valt ons weer op dat ze met een rechte rug sierlijk lopen
Wat een verschil met Mauritanië, de Arabische wereld. camper isolatie. Na een uur bereiken we Zebrabar. De deelnemers van de rally Paris-Dakar zijn hier voor 1 overnachting. Morgen is hun laatste traject over het strand naar Dakar. We vinden het mooiste plekje op de camping met uitzicht op de lagune en de Atlantische Oceaan
Voorlopig blijven we hier in het natuurpark van de vogels: Langue de Barbaries. Camping Zebrabar bij St Louis Na de ontmoeting met onze grote vriend Gallo rijden we vrolijk verder. Net als in Mauritanië zien we overal zwerfafval in de natuur. Het is een verdrietig en detonerend gezicht. We rijden door het savannelandschap dat lijkt op een grote dorre weide met heel veel dood geel gras en weinig bomen door de droogte.
Wat zijn we blij met onze koelkast waar flesjes drinken in de vriezer liggen. camper isolatie. Links en rechts zien we de karakteristieke baobabbomen. Ze zijn bijna allemaal kaal, er is geen blaadje of roze bloemetje te zien. In Kaolac stempelen we de passavant af. Op de kaart vinden we het politiekantoor, maar zij sturen ons door naar het douanekantoor, Direction régionale des Douanes du Centre, die een paar straten verderop is
Dor landschap in de droge tijd We vinden het kantoor in één keer. Jeroen loopt met het document, het kentekenbewijs, zijn rijbewijs en zijn paspoort het kantoor binnen en staat na 5 minuten weer buiten. “Is het gelukt?”, vraagt Ina. “Ja joh”, antwoordt Jeroen met een lachend gezicht. “Ik gaf de passavant, die werd meteen afgestempeld, de man wenste me een goede reis en er werd me geen geld gevraagd.
Bij een stalletje kopen we fruit. We volgen de aanwijzingen van onze navigator, maar die leidt door smalle zandweggetjes. Omdat de weg wordt geblokkeerd, zoeken we een andere weg. We bereiken de rivier Saloum en vervolgen de weg richting de grens van Gambia (camper isolatie). Nog 90 km te gaan in anderhalf uur
De baobabbomen verdwijnen en mangobomen komen er voor in de plaats. Het wordt zienderogen groener, het koelt zowaar af en de luchtvochtigheid neemt toe. Na ruim anderhalf uur arriveren we bij de grensovergang Karang in Senegal en Amdallai in The Gambia. Wat lopen er veel mensen bij de grens, vooral veel verkopers van fruit en pinda’s, mensen die SIMkaarten verkopen en geldwisselaars.
Eerst moeten we Senegal uit (camper isolatie). Een man gebaart waar we moeten parkeren. We lopen beiden het kantoor van de douane/politie binnen om de auto uit te voeren en ons paspoort te laten stempelen. Drie beambten kletsen vrolijk lachend met elkaar en met passerende vrouwen of zijn druk met hun smartphone en zeker niet met werk
Een lachje kan er niet van af. Hij neemt de gegevens over in het schrift en we moeten CFA 2.000 betalen - camper isolatie. Waarom? We hebben al een passavant gekocht voor € 250,00. De andere aanwezigen betalen zonder tegen te stribbelen CFA 2.000. We doen nog een poging om er onderuit te komen, maar we geven het op
Navigation
Latest Posts
Inrichting Camper Kastjes
Advertentie Plaatsen: Verkoop Je Camper Of Caravan
Camper Tweedehands Kopen